The Grenadier Forum
Register Now for enhanced site access.
INEOS Agents, Dealers or Commercial vendors please contact admin@theineosforum.com for a commercial account.

Primary battery replacement

Local time
12:08 AM
Joined
May 25, 2022
Messages
20
Reaction score
43
I've had a battery problem with my vehicle since yesterday (diesel EZ 5/23, two batteries, 18tkm):
No error message at all in the morning, usual 30km to work. Outside temperature 7-9°C, rain.
In the evening 11 hours later after starting the car, battery voltage warning light in the small display, acoustic and visual warning signal "battery voltage low", display 37% state of charge. Prior to this, no use of the auxiliary heating or other intensive consumers. Drive home 30km, then charge level 76%.
This morning 12 hours later again without auxiliary heating or similar. State of charge 37%, warning lights etc pp as on the previous evening. Journey to work 30km, state of charge 75%.
Just now, 4 hours later without consumers: only 61% state of charge.

Has anyone had a similar problem or any ideas as to the cause?

I have not yet had any battery faults, especially no deep discharge. On the contrary: after installation of the original Webasto heater by the dealer at the beginning of November, very careful observation of the battery charge in order to estimate the consumption of the heater: State of charge was always >92% in the evening and never <88% after 2*30min of heating in some cases.
 

Voader - Oudersopzwier

Grenadier Owner
Local time
6:08 AM
Joined
Jun 28, 2023
Messages
261
Reaction score
519
Location
Belgium - Kortrijk
I've had a battery problem with my vehicle since yesterday (diesel EZ 5/23, two batteries, 18tkm):
No error message at all in the morning, usual 30km to work. Outside temperature 7-9°C, rain.
In the evening 11 hours later after starting the car, battery voltage warning light in the small display, acoustic and visual warning signal "battery voltage low", display 37% state of charge. Prior to this, no use of the auxiliary heating or other intensive consumers. Drive home 30km, then charge level 76%.
This morning 12 hours later again without auxiliary heating or similar. State of charge 37%, warning lights etc pp as on the previous evening. Journey to work 30km, state of charge 75%.
Just now, 4 hours later without consumers: only 61% state of charge.

Has anyone had a similar problem or any ideas as to the cause?

I have not yet had any battery faults, especially no deep discharge. On the contrary: after installation of the original Webasto heater by the dealer at the beginning of November, very careful observation of the battery charge in order to estimate the consumption of the heater: State of charge was always >92% in the evening and never <88% after 2*30min of heating in some cases.
Yes, I had the same problem. Only I don’t have the dual battery set up. Meaning, it didn’t start anymore without the backup. Battery dropped 12% a day, and was complete flat after 3 days not driving. Sometimes it wouldn’t charge.
Seems to be that the battery was defective. Probably due to standing a long time on the Hambach parking. I have vin xxx 410 production date 24 of november 2022. Or it was a bad batch of battery’s. Anyway, dealer swapped the battery - problem solved.
 

j3t3r

Grenadier Owner
Local time
12:08 AM
Joined
Jan 15, 2024
Messages
29
Reaction score
48
Location
Asheville, NC, USA
Can someone help me understand does the battery read out on the Offroad menu section show the primary battery or the secondary battery?

I had a low battery warning but when I try to put the primary battery on a trickle charger the charger displays that it’s fully charged.
 

TheDocAUS

Grenadier Owner
Lifetime Supporter
Local time
2:08 PM
Joined
Mar 8, 2023
Messages
1,524
Reaction score
2,872
Location
Eromanga
I had a low battery warning but when I try to put the primary battery on a trickle charger the charger displays that it’s fully charged.
I believe the Grenadier estimates charge levels based on the battery voltage,* so if you put it on a battery charger (which applies a higher voltage to charge) the Grenadier thinks the battery is fully charged. Turn off the charger and look at the battery level 10 minutes later to get an accurate reading, as the battery voltage drops quickly after the charger is removed to a more realistic voltage.

I am not 100% certain, but I believe the Grenadier monitors the main battery for voltage, but if you have two batteries remember the batteries are not isolated from each other.

*It will be a little more complex than this, the car probably monitors the start voltage then monitors charging from the alternator. When driving you can see the charging amps are varied over time both up and down, as the algorithm is working out an accurate state of charge (SOC). Even when the SOC is 100% often the car continues to charge at 2-3 amps for some time, because estimating the SOC based on voltage is not an exact science. I treat the SOC as an estimate with a 2-3% variance. With healthy batteries, you know you are getting close to a full charge when amps drop to around 2-3 for few minutes.
 
Last edited:

Mr. Largo WINCH

Grenadier Owner
Lifetime Supporter
Local Group Moderator
Local time
6:08 AM
Joined
Nov 14, 2022
Messages
224
Reaction score
581
Location
Toulon
Bonjour à tous et alerte sur le système de gestion de l'énergie électrique
J'ai effectué aujourd'hui un parcours de 200 km environ. Pris dans les embouteillages, j'ai sélectionné "Off Road" sur le système d'info divertissement pour vérifier le niveau de la batterie principale et surveiller la charge.
En étant au ralenti dans les embouteillages, j'ai constaté des variations très importantes de la valeur de charge et de la valeur de décharge quelques instants après. Je pense que c'est tout à fait anormal et qu'il y a un GRAVE dysfonctionnement du système de gestion de la charge.

J'ai photographié une valeur de charge à 109 Ampères et une valeur de décharge à 288 Ampères quelques instants après. Je précise que le seul appareil connecté est une tablette Samsung Android sur la sortie INT1. Par précaution j'ai également branché un petit voltmètre sur la sortie INT2. Les valeurs de tension indiquées sur l'écran du Grenadier sont identiques (à 0,1 Volt près) aux indications du voltmètre branché sur INT2.

Moteur coupé, le système indique 10 A de courant de décharge pour une tension batterie de 12,6 Volts (confirmé par le voltmètre à 12,5 Volts) bien que la charge de la batterie soit indiquée à 86 %.

J.'ai également fait une vidéo qui montre les variations rapides de charge et décharge amours que je suis au ralenti.

Comment se fait-il que la batterie se décharge à 10 A moteur coupé alors que rien n'est connecté ? Ceci signifie qu'au bout de 5 heures, la batterie a perdu la moitié de sa charge.
Un courant de décharge de 288 A est totalement anormal et dangereux (même en impulsion).
J'ai déjà constaté (comme d'autres utilisateurs du forum) que la batterie principale perd 50 % de sa charge en quelques jours seulement.

Est-ce qu'un autre utilisateur du forum a constaté les mêmes anomalies ?

1712340058359.jpg*
1712340101138.jpg
 

Attachments

  • 240405_01_Décharge 67A.JPG
    240405_01_Décharge 67A.JPG
    74.6 KB · Views: 14
  • 240405_10_Tension moteur coupé 12.5 Volts.JPG
    240405_10_Tension moteur coupé 12.5 Volts.JPG
    82.2 KB · Views: 11
  • 240405_09_Décharge moteur coupé 12.6 Volts.JPG
    240405_09_Décharge moteur coupé 12.6 Volts.JPG
    122.1 KB · Views: 11
  • 240405_08_Tension mesurée INT 2 12.5 V.JPG
    240405_08_Tension mesurée INT 2 12.5 V.JPG
    57.4 KB · Views: 11
  • 240405_07_Tension mesurée 12.5 V.JPG
    240405_07_Tension mesurée 12.5 V.JPG
    56.9 KB · Views: 11
  • 240405_06_Décharge 21 A  12.6 V.JPG
    240405_06_Décharge 21 A 12.6 V.JPG
    94.1 KB · Views: 10
  • 240405_05_Décharge 288 A.JPG
    240405_05_Décharge 288 A.JPG
    75.8 KB · Views: 10
  • 240405_04_Charge 109 A.JPG
    240405_04_Charge 109 A.JPG
    61.7 KB · Views: 9
  • 240405_03_Décharge 131 A.JPG
    240405_03_Décharge 131 A.JPG
    76.3 KB · Views: 9
  • 240405_02_Charge 68 A.JPG
    240405_02_Charge 68 A.JPG
    72.6 KB · Views: 10

Eric

Grenadier Owner
Lifetime Supporter
Local time
5:08 AM
Joined
Oct 27, 2022
Messages
2,093
Reaction score
3,813
Location
Scotland
Bonjour à tous et alerte sur le système de gestion de l'énergie électrique
J'ai effectué aujourd'hui un parcours de 200 km environ. Pris dans les embouteillages, j'ai sélectionné "Off Road" sur le système d'info divertissement pour vérifier le niveau de la batterie principale et surveiller la charge.
En étant au ralenti dans les embouteillages, j'ai constaté des variations très importantes de la valeur de charge et de la valeur de décharge quelques instants après. Je pense que c'est tout à fait anormal et qu'il y a un GRAVE dysfonctionnement du système de gestion de la charge.

J'ai photographié une valeur de charge à 109 Ampères et une valeur de décharge à 288 Ampères quelques instants après. Je précise que le seul appareil connecté est une tablette Samsung Android sur la sortie INT1. Par précaution j'ai également branché un petit voltmètre sur la sortie INT2. Les valeurs de tension indiquées sur l'écran du Grenadier sont identiques (à 0,1 Volt près) aux indications du voltmètre branché sur INT2.

Moteur coupé, le système indique 10 A de courant de décharge pour une tension batterie de 12,6 Volts (confirmé par le voltmètre à 12,5 Volts) bien que la charge de la batterie soit indiquée à 86 %.

J.'ai également fait une vidéo qui montre les variations rapides de charge et décharge amours que je suis au ralenti.

Comment se fait-il que la batterie se décharge à 10 A moteur coupé alors que rien n'est connecté ? Ceci signifie qu'au bout de 5 heures, la batterie a perdu la moitié de sa charge.
Un courant de décharge de 288 A est totalement anormal et dangereux (même en impulsion).
J'ai déjà constaté (comme d'autres utilisateurs du forum) que la batterie principale perd 50 % de sa charge en quelques jours seulement.

Est-ce qu'un autre utilisateur du forum a constaté les mêmes anomalies ?

View attachment 7851770*
View attachment 7851771
Or it could just be the visual display having communication problems with the IBS ( intelligent battery sensor) rather than an actual charge/discharge erratic consumption problem
 

Mr. Largo WINCH

Grenadier Owner
Lifetime Supporter
Local Group Moderator
Local time
6:08 AM
Joined
Nov 14, 2022
Messages
224
Reaction score
581
Location
Toulon
Non,
il y a bien un problème de consommation anormale car le petit voltmètre connecté sur INT2 (Pieds du passager) relié à la batterie principale, indique bien une forte chute de tension due à un appel de courant. L'information de tension donnée par le système d'info divertissement correspond à l'information donnée par le voltmètre. Il y a bien un appel de courant qui fait chuter la tension de la batterie et l'alternateur et son régulateur ne parviennent pas à suivre la demande de courant.
 

TheDocAUS

Grenadier Owner
Lifetime Supporter
Local time
2:08 PM
Joined
Mar 8, 2023
Messages
1,524
Reaction score
2,872
Location
Eromanga
Bonjour à tous et alerte sur le système de gestion de l'énergie électrique
J'ai effectué aujourd'hui un parcours de 200 km environ. Pris dans les embouteillages, j'ai sélectionné "Off Road" sur le système d'info divertissement pour vérifier le niveau de la batterie principale et surveiller la charge.
En étant au ralenti dans les embouteillages, j'ai constaté des variations très importantes de la valeur de charge et de la valeur de décharge quelques instants après. Je pense que c'est tout à fait anormal et qu'il y a un GRAVE dysfonctionnement du système de gestion de la charge.

J'ai photographié une valeur de charge à 109 Ampères et une valeur de décharge à 288 Ampères quelques instants après. Je précise que le seul appareil connecté est une tablette Samsung Android sur la sortie INT1. Par précaution j'ai également branché un petit voltmètre sur la sortie INT2. Les valeurs de tension indiquées sur l'écran du Grenadier sont identiques (à 0,1 Volt près) aux indications du voltmètre branché sur INT2.

Moteur coupé, le système indique 10 A de courant de décharge pour une tension batterie de 12,6 Volts (confirmé par le voltmètre à 12,5 Volts) bien que la charge de la batterie soit indiquée à 86 %.

J.'ai également fait une vidéo qui montre les variations rapides de charge et décharge amours que je suis au ralenti.

Comment se fait-il que la batterie se décharge à 10 A moteur coupé alors que rien n'est connecté ? Ceci signifie qu'au bout de 5 heures, la batterie a perdu la moitié de sa charge.
Un courant de décharge de 288 A est totalement anormal et dangereux (même en impulsion).
J'ai déjà constaté (comme d'autres utilisateurs du forum) que la batterie principale perd 50 % de sa charge en quelques jours seulement.

Est-ce qu'un autre utilisateur du forum a constaté les mêmes anomalies ?

View attachment 7851770*
View attachment 7851771
I have had one example where I had very unusual charge readings of around 145 amps, it dropped to around 120 amps and stayed there for some time. The battery was at 93% when it started. It has never happened again. If you took the 1 off the front of the reading, the charging amps made sense. The dealer thought it was a software glitch.

I have not had any unusually high drains on the batteries like some of those on the forum. I would look for a loose cable to rule that out.

AU Spec Diesel motor with a factory dual battery setup (using OEM batteries). At the time I only had the CTEK120S installed, now I have a CTEK 250SE as well.
 
Last edited:

Mr. Largo WINCH

Grenadier Owner
Lifetime Supporter
Local Group Moderator
Local time
6:08 AM
Joined
Nov 14, 2022
Messages
224
Reaction score
581
Location
Toulon
Bonjour,
Quelqu'un a-t-il remplacé la batterie principale sous le siège arrière gauche ?
Est-il nécessaire de retirer le siège pour remplacer facilement la batterie ?

Merci de votre retour.

1713018531371.jpg
 

Mr. Largo WINCH

Grenadier Owner
Lifetime Supporter
Local Group Moderator
Local time
6:08 AM
Joined
Nov 14, 2022
Messages
224
Reaction score
581
Location
Toulon

TheDocAUS

Grenadier Owner
Lifetime Supporter
Local time
2:08 PM
Joined
Mar 8, 2023
Messages
1,524
Reaction score
2,872
Location
Eromanga
Bonjour,
J'ai l'intention de rajouter un boitier "Littelfuse" supplémentaire, pour alimenter les prises de toit, les prises de coffre, les sorties USB par la batterie secondaire.


Est ce que quelqu'un dispose des identification des sorties sur les boitiers répérés S (Starter) et A (Auxiliary) sur la photo suivante ?



View attachment 7853031
This thread here describes the two busbars used in an AU Spec Diesel, with plenty of pictures and links, especially here. S is the 7 stud busbar and A is the 5 stud busbar. On my car both are connected to the starter battery. The second link describes each stud on both busbars.

Google Translate
Ce fil de discussion décrit ici les deux jeux de barres utilisés dans un AU Spec Diesel, avec de nombreuses images et liens, en particulier ici. S est le jeu de barres à 7 goujons et A est le jeu de barres à 5 goujons. Sur ma voiture, les deux sont connectés à la batterie de démarrage. Le deuxième lien décrit chaque goujon sur les deux jeux de barres.
 
Back
Top Bottom